mandag 26. juli 2010

Der Vorleser (Høytleseren) - Bernhard Schlink

Å lese bøker høyt for hverandre er en fin feriesyssel, selv har jeg lest "Victoria" av Knut Hamsun, "Saman er ein mindre aleine" av Anna Gavalda og "Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede" av Jan Wiese høyt på ferie for to, og det er absolutt å anbefale <3

I Bernhard Schlinks roman fra 1995 står høytlesing sentralt i handlingen. Hovedpersonen velger forskjellige medmennesker til å lese for seg, årsaken viser seg etterhvert. Jeg-personen er en av disse høytleserne, han er i starten av boka 16 år og hun er 20 år eldre, og beskrivelsen av denne forelskelsen er inderlig - hele den første delen av boka er viet dette forholdet. "Vorlesen - Dutschen - Lieben - Beieinanderliegen" blir etterhvert rutinen for paret.

Det er sjelden jeg leser ei bok etter at jeg har sett en film, men denne gangen er det tilfellet: Kate Winslet gjør det fantastisk i rollen som Hanna i "The Reader", jeg likte filmen godt, men må si at boka er enda bedre. Jeg leste den på tysk nå for å friske opp språket før den nye rollen som tysklærer skal inntas. Boka har en god språkføring, så folk som bare har skoletysk, må gjerne prøve seg på denne.

Hovedpoenget i boka kommer i del 2, der det viser seg at Hanna var med i SS og arbeidet i flere konsentrasjonsleire, bl.a. Auschwitz. Jeg-personen har blitt juss-student og følger rettssaken gjennom studiet. Det er en bok om kollektiv kontra individuell skyld, skam og valg man tar som følge av skam. Handlingen snur seg flere ganger, og krigsoppgjøret belyses fra mange sider. Hvordan kan foreldrene bli forbilder når de har gjort seg skyld i en slik katastrofe? - er en av mange spørsmål han stiller.

I tredje del av boka sitter Hanna inne, og han leser inn bøker på kassetter for henne, gjennom dette lager Schlink referanser til litteraturen, særlig vier han Odysseen plass. Faren hans er filosof og han spør han til råds angående sitt eget valg i prosessen mot Hanna - ut i fra et filosofisk standpunkt, dermed får Schlink på en naturlig måte flettet inn en filosofisk-teoretisk betraktning på de etiske dilemmaer om individuell og kollektiv skyld som han tar opp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar