lørdag 28. mai 2011

Jenny - Sigrid Undset

Noen sliter med å velge mora eller dattera. Jenny greier ikke å velge mellom sønnen og faren. Kanskje vil hun ikke ha noen av dem. Kanskje er det umulig å oppnå den store kjærligheten. Eller kanskje er det den umulige kjærligheten som er den store kjærligheten.
Finnes "den ene"? Hvis jeg finner "den ene", er jeg samtidig "den ene" for den andre? Er det først når forholdet møter en eller annen motstand, at man kjenner den store kjærligheten. Kan man få barn når man ikke føler lidenskap? spør Franzisca. Jenny svarer sikkert - for hun er jo gravid selv uten å føle noen lidenskap med barnefaren. Jenny er full når hun erkjenner at hun er gravid, og legger for dagen utrolig mange refleksjon rundt det å bli alenemor, sjokket og tilstanden tatt i betraktning.

En gang skal jeg sette meg inn i hvorfor Rebekka West, Hedvig og Jenny tar sitt eget liv.


Roma er en fanstastisk by å være forelsket i, det er nesten så man skulle tro at ordet romantisk har oppstått i den byen. Sigrid Undset gir en deilig beskrivelse av kunsternes frie liv der nede for hundre år siden. Språket hennes er vakkert - og gammelmodig. Flertallsendelser på intetkjønnsord er egentlig ganske fint: navner, huser, taker.

2 kommentarer:

  1. Ja, boken er svært vakker. Jeg skrev om den på bloggen min den 8 mai. Men et tips om du liker Sigrid undset så hør denne,du finner den hos meg. http://kleppanrova.blogspot.com/2011/05/sigrid-undset-med-ellen-horn.html

    SvarSlett