lørdag 11. september 2010

Nybyggerne - Vilhelm Moberg

Den tredje boken i Vilhelm Mobergs store verk om utvandringen fra Sverige til USA på 1850-tallet er som de andre todelt. I den første møter vi Kristina og Karl Oskar harde arbeide og langsomme framgang til en slags velstand, og i den andre følger vi Karl Oskars drømmende brors lange vandring vestover til gullet i California - en lang og strabasiøs tur han legger ut på sammen med sin uatskillelige venn Arvid.

Det er så mye tiltakslyst i den første boka, at jeg har kombinert lesinga med et beiseprosjekt som har blitt utsatt i hele sommer. Verandaen fikk tre nye bord som følge av en meget uforsiktig bruk av engangsgrill - det skulle ha vært forbudt å lage/selge slike...

Den første av de to bøkene begynner med at Karl Oskar det fjerde året hører øksehugg i nærheten, og etterhvert kommer en hel kolonni av svensker og bryter opp nabotomter. At de endelig får naboer trekker Kristina ut av ensomheten. Hun har knapt truffet andre mennesker, og er dermed ikke stø i engelsk, så hun er glad for at det er folk med hennes eget morsmål som slår seg ned i nærheten. Hennes situasjon er lett å sammenligne med dagens innvandrerkvinner, dette gjelder også det store antallet graviditeter. Nybyggerne lager seg et samfunn med skolestue og planlegger kirke.
Religionen hadde en stor plass i livene hos mange på den tida, både i Sverige og i Minnesota var det folk som sluttet seg til religiøse sekter. Kristina og Karl Oskar prøver å leve som gode lutheranere, og da det nye naboparet tropper opp i svart på en søndag og sier at de må ta avstand fra Ulrika som har blitt baptist, står ekteparet sammen om å drive de fordømmende menneskene på dør. Kristina tenker mye på sitt forhold til Gud og ABBA-guttene beskriver dette forholdet i Du måste finnas. Veldig dramatisk intro på denne låta, med akkordprogresjoner typisk for musikalsjangeren. Den akkorden som kommer etter første setning, har trekk til resitativ fra operahistorien. Åpningen minner også om Chess.

Jeg likte denne tredje boka bedre enn de to foregående fordi Moberg nå går mer inn i refleksjonene hovedpersonene gjør seg. Hva er den egentlige grunnen til at de reiste? Har de oppnådd det de drømte om? Hvordan takler de den totale atskillelsen fra hjemlandet og sine kjære der? For å komme drømmeren Robert nærmere på livet, lar Moberg hans vonde øre fortelle han/oss hans innerste tanker:
"For alt på det tidspunktet visste du at du ikke hadde dradd av sted for å finne gull. Det var ikke det ærend du var ute i. Du dro av sted for å bli kvitt alt som het en husbond, men du visste ikke hva du søkte i stedet... Noe du hadde hørt i en sang?"
Tar du livsløgnen fra mennesket... - sa en annen forfatter.

Denne andre delen av Nybyggerne er skrevet i retroperspektiv, i Ibsens ånd får vi et møte mellom to brødre i starten av boka - de har ikke møtt hverandre på fire år. Den reelle tida i boka er på ca en uke, og det som har skjedd med drømmeren avsløres sakte, men sikkert i løpet av boka. De fleste elementene fra de klassiske greske tragediene er med. ABBA-guttene beskriver jakten på gullet. Guldet blev til sand er en av de mest kjente sangene fra musikalen deres. I boka møter vi menneskets råskap og hensynsløshet i møte leting etter lettjent rikdom. Villkattpenger, gulfeber, forgiftet vann og prester som avbryter begravelser da de ser en gullklump i grava er noen av ingrediensene. Framfor alt er boka full av visdomsord og menneskekjennskap, og undertittelen "Gull og vann" henspeiler på at til syvende og sist er det vannet som er uunnværlig.

Kristinas hverdag er preget av handarbeid - ikke som hobby, men for å skaffe familien klær og andre nødvendige tekstiler. Jeg har hatt overnattingsbesøk i helga av en noe over gjennomsnittet tiltakslystig dame. Hun var på vei til bunadskurs, da ambisjonen ikke er mindre en TO mannsbunader i løpet av vinteren, jeg gjentar: to bunader! Strikkeprosjektet vårt går stadig framover, og av en eller annen grunn har jeg fortsatt forspranget, men jeg skjønner at jeg må stå på for å holde det. Mistenker at jeg blir utsatt for det samme trikset som femårige ludospillere opplever...

1 kommentar:

  1. Jeg er Karem veldig glad for at jeg har blitt helbredet av (HERPES SIMPLEX VIRUS 2) med urtemedisinen til DR. AKHIGBE HERBAL CENTER, jeg har lidd av denne sykdommen de siste fire årene uten løsning før jeg kom over denne e-posten (drrealakhigbe@gmail.com) på internett av en urte-lege som har kurert så mange mennesker av herpesvirus med urte medisin, jeg velger også å gi ham en sjanse til å hjelpe meg, han fortalte meg hva jeg skal gjøre, og jeg gjorde det bra, og han sendte meg sin urtemedisin via Dhl-kurertjenester, og instruerer meg på hvordan jeg bruker det, følger jeg også hans instruksjon for bruk og han ber meg om å sjekke etter tre uker, og som jeg gjorde, til min største overraskelse, kom resultatet mitt ut som negativt, jeg er veldig glad for at det er noen som denne DR. AKHIGBE HERBAL CENTRE som er klar til å hjelpe folk når som helst en dag. til alle leserne og seerne som tviler på dette vitnesbyrdet, slutter å tvile på det og ta kontakt med denne DR. AKHIGBE HERBAL CENTER og se om han faktisk ikke vil hjelpe deg. Jeg er ikke en dum person som jeg vil komme ut til offentligheten og begynne å si hva noen ikke har gjort for meg. Han er virkelig en flott mann, han også helbrede sykdommer leve HIV, kreft, som, herpes, kronisk sykdom, diabetiker, hjertesykdom, astma, epilepsi. etc kontakt ham nå. med sin epost: (drrealakhigbe@gmail.com) eller du kan kontakte ham +2348142454860
    nettside. https: drrealakhigbe.weebly.com

    SvarSlett