søndag 14. november 2010

Symfonihelg

Symf. orch. har i helga behørig feiret sitt 100-årsjubileum. Med minglekveld, (frokost...? - for noen...), bankett med frimureraktige seremonier og stor konsert i Olavshallen. Orkesteret teller 88 musikere i dag, og bratsjgruppa utgjør 14 av dem. Tre verk ble framført av det nåværende orkesteret, en Glinka-overtyde, en urframføring av Andreas Håkestad og Sjostavitsj´ 5, symf. På den siste skulle jeg gjerne ha deltatt. Det er en symfoni jeg kjenner godt fra lyttersiden, den har stor politisk betydning og er sentral i musikkhistorien. Han torde ikke å gi ut den radikale 4. symfonien pga en slakt av en opera i Pravda. "Kaos i stedet for musikk". Derfor skrev han en hørevennlig 5. symfoni. En gang i verden har jeg skrevet et 20 siders essey om hvilke musikalske grep Sjostakovitsj tok for å plise Stalin. Kunnskap jeg altfor sjelden får bruk for. Uansett, 2. satsen er veldig fin, men ca 1 min uti satsen her må ha ha lyttet til Grieg....

De hadde invitert de som kan krype og gå av tidligere medlemmer til å spille overtyren til Lohengrin av Wagner. Hvor mange som var på scenen til slutt, vet jeg ikke, men mange musikere måtte stå bakerst for i det hele tatt å få plass. Her var det snakk om volum, best å finne hørselsvern... Bratsjgruppa besto av de 14 faste og det var bare to av oss gamliser som deltok. Fantastisk vakker forsamling.
Det rører et gammelt lærerhjerte at tre av de faste bratsjistene er tidligere elever. En fjerde satt i salen.

Da er det bare å glede seg til 150-årsjubileet :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar