søndag 12. september 2010

Ansvarsfraskrivelse?

Da har e-kaillan kommet tilbake, etter at de forlot oss alle rett etter klekkinga i mai. Nå er avkommet blitt selvstendige, så da finner fedrene det passende å dukke opp igjen. Med lupe går det an å se et par eksempler ute i vannet...

Ansvarsfraskrivelse er et fint ord, og den første s-en her kalles fugeformativ, på norsk kan a-er, e-er og s-er binde sammen ord: innafor, julenek, ansvarsfølelse eller ansvarsfraskrivelse.

Fuge betyr flukt, og dermed har vi rykket tilbake til start: e-kaillan flykter fra ansvaret.

Jeg feiret herved e-kaillans tilbakevending med den største fugen av dem alle. Opphavsmannen hørte aldri dette, og det er kanskje noe av det han vil uttrykke?

Fra en bejaende livsnyter fikk jeg tips om kombinasjonen av rødvin og mokkasjokolade i går - han hadde sogar sjokolade i rødvinssausen. Det er så mye kreft på alle kanter at jeg i et snev av hypokonderi har sjekket hvilket kosthold som er forebyggende. Blant gulrøtter, brokkoli, blomkål og tomat har jeg funnet kokesjokolade, kaffe og rødvin. Så det har jeg proppet i meg siden skolestart. Nå da It´s Learning ligger nede, ble det helt umulig å jobbe i helga, strikkinga går sakte framover, mens sjokoladeinntaket øker proposjonalt. Vinen fortæres og jeg sitter i verandakroken og anser e-kaillans tilbakevending som et tegn på bedre tider. Ellers får ha importering av keiserpingviner som styresak i borettslaget :D






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar