søndag 5. desember 2010

Kjerringa mot Straumen

Adventstida pleier å være hektisk for de fleste. Her er det også flere konserter enn vanlig, og et stort antall karakterer skal settes. Utover det gjør jeg ingen juleforberedelser, og da blir det ikke så travelt :)

Det blir tid til å se på naboene som prøver å holde varmen. De holder seg tett sammen der de flyter med Straumen, og stikker hodene under vannflaten stadig vekk, der er det jo plussgrader...
Det er tid for adventskalender, og dagene starter med morsom hjerne- og googletrim. Adventsquizen til bygdas store Quizmaster er genial. Fantastisk måte å starte dagen på, hvis man bare våkner så tidlig :)
I dag lærte jeg at Saint-Saëns også har et Juleoratorium, så spotify har vist meg hvordan det høres ut. Air-satsen har noen nydelige strykelinjer og Tecum principium-satsen har et vakkert harpeakkompagnement. Og, ja - jeg har premium-versjonen av spotify....
Det blir tid til å være tante. Helgas store oppdagelse er at 8-åringer er klare for å lære strategispill for voksne - o lykke. Dette skal bli morsomt framover :D
Brettspill kan også kombineres med gode venner og vin. En del krefttilfeller i omgangskretsen er en påminner om at vi må ta være på hverandre, og nyte de gode stundene, ikke bare rekke alt mulig. Menyen var tvers gjennom kreftforebyggende: kokesjokolade, rødvin, kaffe, brokkoli og blomkål.
For å hjelpe min venn Toro på vei, tilsatte jeg buljong, ingefær (store biter som jeg fisket opp etterpå), fløte og en god slump med sherry - eller fino fra Jerez som det vel egentlig heter.
Forøvrig er husmorgenene fullstendig underutviklet og ambisjonene deretter, dermed blir ethvert husmortiltak behørlig feiret.
Bøker er en annen syssel man kan fylle denne lange adventstida med. Nå leser jeg to bøker samtidig, dvs jeg lytter til Innsirklingen av David og leser om Prosten fra Vanndal. Det pussige er at de to bøkene har flere likhetstrekk. Vi finner prester som tviler på om de skal fortsette å være prester og historiene fortelles pga en eller annen bestilling. Mer om dette når jeg blir ferdig med bøkene. Det ble hvertfall veldig mye kristendom her nå i adventstida, og det er kanskje som det hør og bør?
Det eneste som ligner på andres adventstid her, er strikking av julegaver. De to kjolene begynner å nærme seg ferdig prdukt. Så nå er det bare å skaffe riktige pinner til vesten. Etter en god del spilling, strikking og pc-bruk, kjennes skuldrene - er derfor ikke så effektiv som jeg tenkte....
På pc-en henger jeg stort sett på http://www.bokelskere.no/. Men facebook er jo også oppe, og da ble artikkelen "Samtalens tynne tråd" i Morgenbladet meget treffende. Og ikke minst illustrasjonen...
Anbefaler alle å ikke styre så mye til jul - da blir desember en rolig måned, med plass for masse kos :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar