søndag 15. august 2010

Et lite drap i Lisboa - Robert Wilson

Slutten av slike bøker tar nattesøvnen, og jeg lærer aldri... Neste gang skal jeg sette av nok tid på dagtid når jeg har ca 100 sider igjen!
Jeg burde nesten ha tatt meg en tur til Lisboa i sommer, med to bøker med byen i tittelene. En fin by som aldri kan besøkes nok.

Wilson er kjent for å legge handlingen til flere tidspunkt og knytte fortid og nåtid tett sammen. Denne gangen er gullet fra jødene under den andre verdenskrig sentralt - dette er en del av historien som jeg ikke har tenkt så mye på. Jeg har selvfølgelig vært klar over at det groteske faktum at de tok ut gullet av jødenes tenner. Men jeg har ikke ofret dem som skodde seg på dette gullet etterpå så mange tanker... I tillegg lærer man litt om wolfram.

Nellikrevolusjonen i Portugal i 1974 er også noe jeg ikke har inngående kjennskap til. Wilson beskriver hva de fleste hovedpersonene i boka gjør dette døgnet, og lar dette være en hendelse med betydning for handlingen.

Ellers må jeg si at det var usedvanlig mange voldtekter i boka, og aldri beskrevet fra offerets side. Jeg har alltid har lurt på tankene til menn som voldtar, her viser han vel hvor tankeløse de egentlig er...

Det er et forholdsvis stort persongalleri, men samtidig oversiktlig, selv om familieforholdene er litt innfløkte.

Det har ikke blitt mange krimbøker i sommer, men jeg håper å kunne oppdrive flere av dette kalibret.
Yngvar Ustvedt i VG var imponert da den kom på norsk i 2002.
Aftenposten kalte boka "Den fullbårne litterære krim"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar